Σελίδες

Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Νέο σύστημα αξιολόγησης στο Δημόσιο - Μέχρι τώρα όλοι έπαιρναν άριστα.

Τερματίζεται το καθεστώς της μαζικής βαθμολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων με άριστα. Το σύστημα αξιολόγησης αλλάζει εκ βάθρων. Το ποσοστό των κατατασσομένων στην ανώτατη βαθμίδα της κλίμακας περιορίζεται στο 25-30%. Οι κρίσεις θα διενεργούνται κάθε Ιανουάριο. Σε διαβούλευση δίνεται το νομοσχέδιο.

Τη ριζική αλλαγή στον τρόπο αξιολόγησης των υπαλλήλων εισηγείται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης σε νομοσχέδιο που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση πιθανότατα και σήμερα, καθώς εισάγεται ποσόστωση στον αριθμό των εργαζομένων που θα παίρνουν «άριστα».

Με το νομοσχέδιο, που θα περιλαμβάνει το μεταβατικό στάδιο της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, θα υποχρεώνονται στο εξής οι αξιολογητές να ιεραρχήσουν τους εργαζομένους βαθμολογώντας τις επιδόσεις τους και την επίτευξη στόχων που έχουν τεθεί, λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για το πόσοι μπορούν να αριστεύουν σε κάθε φορέα. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα τεθούν ποσοστά για όσους θα λάβουν «άριστα» αλλά και για όσους υπαλλήλους βαθμολογηθούν με χαμηλότερο βαθμό.

Το βάρος της αξιολόγησης και της κατάταξης των υπαλλήλων σε βαθμίδες θα «πέσει» στους προϊσταμένους που αναλαμβάνουν επιπλέον καθήκοντα απέναντι στους υφισταμένους τους. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Eθνους», το ποσοστό των «άριστων» υπαλλήλων που θα εισηγηθεί το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ανά υπηρεσία δεν πρέπει να ξεπερνά το 25-30%. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προσπαθεί να θέσει ένα τέλος στο καθεστώς που ίσχυε μέχρι σήμερα, όπου το 90-95% των υπαλλήλων βαθμολογούνταν ως άριστοι με βαθμό πάνω από 9-9,5 με άριστα το 10.

Τι ισχύει
Σύμφωνα με το ισχύον σύστημα, οι προϊστάμενοι κάθε οργανωτικής δομής βαθμολογούν τους υφισταμένους τους, τον Ιανουάριο κάθε χρόνου, συμπληρώνοντας τα αντίστοιχα φύλλα αξιολόγησης.

Οι δημόσιοι υπάλληλοι μέχρι σήμερα βαθμολογούνταν από τους προϊσταμένους τους με βάση τέσσερα κριτήρια κατά τη διάρκεια της ετήσιας αξιολόγησης τα οποία αφορούν: την αποτελεσματικότητα των εργαζομένων, τη γνώση του αντικειμένου, τη συνεργατικότητά τους και τις σχέσεις με τους συναδέλφους αλλά και τους πολίτες καθώς και για το ενδιαφέρον τους για την υπηρεσία.

Σχεδόν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, με εξαίρεση περιπτώσεις εργαζομένων με σοβαρά πειθαρχικά αδικήματα, βαθμολογούνταν με «άριστα», δηλαδή με 8,5-9,5 βαθμούς. Ο λόγος για τον οποίο δεν βαθμολογούσαν συχνά οι προϊστάμενοι με 10 και συγκεκριμένα πάνω από 9,5 αφορά το γεγονός ότι ήταν υποχρεωμένοι να συντάξουν έκθεση αιτιολόγησης του βαθμού, η οποία τελεί υπό την έγκριση ειδικής επιτροπής. Προκειμένου να αποφύγουν τη γραφειοκρατία βαθμολογούσαν με οριακά χαμηλότερο βαθμό από 9,5.

Με το νέο σύστημα, το οποίο θα είναι μεταβατικό, οι προϊστάμενοι θα βαθμολογούν τα κριτήρια για κάθε υπάλληλο με δεδομένο ότι μέχρι 30% των υπαλλήλων θα μπορεί να λάβει «άριστα», ενώ αντίστοιχη κατηγοριοποίηση θα υπάρχει και για τις κατηγορίες χαμηλότερης βαθμολόγησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ετήσια αξιολόγηση θα λαμβάνει υπόψη και την εξέλιξη του υπαλλήλου σε ανώτερο βαθμό.

Συνδικαλιστικοί κύκλοι της ΑΔΕΔΥ αναφέρουν ότι το σύστημα της ετήσιας αξιολόγησης είναι υποκειμενικό, καθώς ισχυροποιείται ο ρόλος του προϊσταμένου που καθορίζει τη βαθμολογία, άρα και την εξέλιξη του υπαλλήλου.

Η αξιολόγηση των προϊσταμένων θα περιληφθεί σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή εντός του Φεβρουαρίου. Στόχος του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης για την αξιολόγηση των υποψηφίων σε θέσεις ευθύνης είναι να έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα τα τυπικά προσόντα (πτυχία, μεταπτυχιακά κ.ά.) των υποψήφιων γενικών διευθυντών, διευθυντών και τμηματαρχών, έναντι της προϋπηρεσίας με στόχο να έχουν πλεονέκτημα οι νεότεροι προσοντούχοι υπάλληλοι απέναντι στα στελέχη που διαθέτουν κυρίως εμπειρία.

Γραφειοκρατία
Τέσσερις άμεσες παρεμβάσεις για να απλοποιηθούν οι συναλλαγές με το Δημόσιο

Μαχαίρι στο χαρτοβασίλειο που επικρατεί στο Δημόσιο επιδιώκει να βάλει το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης με το σχέδιο νόμου που αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, στο οποίο θα περιλαμβάνονται τέσσερις παρεμβάσεις για την πάταξη της γραφειοκρατίας αλλά και η κατάργηση 12 φορέων του Δημοσίου. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», οι τέσσερις άμεσες παρεμβάσεις για την πάταξη της γραφειοκρατίας που θα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο αφορούν:
Κατάργηση των επικυρωμένων αντιγράφων στις συναλλαγές των πολιτών και των επιχειρήσεων με το κράτος και αντικατάστασή τους με απλές φωτοτυπίες.
Κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών των εταιρειών ΑΕ και ΕΠΕ καθώς και των τροποποιήσεων των καταστατικών τους σε ΦΕΚ προκειμένου να διαμορφωθεί ένα ευνοϊκό περιβάλλον για τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Επιμήκυνση της ισχύος της παραγωγικής άδειας για ιχθυοκαλλιεργητές και αλιείς σε λαϊκές αγορές από 6 σε 12 μήνες με στόχο να μην αναγκάζονται κάθε εξάμηνο να καταθέτουν τα ίδια έγγραφα για να λάβουν έγκριση άσκησης επαγγέλματος.
Κατάργηση της υποχρέωσης βεβαίωσης γνησίου υπογραφής στην υπεύθυνη δήλωση που κατατίθεται στην πρώτη φάση προσφοράς σε διαγωνισμό του Δημοσίου, όσον αφορά τον τομέα των κρατικών προμηθειών.

Οι προτάσεις έχουν υιοθετηθεί από τις μελέτες που έχει καταθέσει ο ΟΟΣΑ στην ελληνική κυβέρνηση για τη μείωση των διοικητικών βαρών στο ελληνικό Δημόσιο. Ο διεθνής οργανισμός έχει εντοπίσει περίπου 4.500 διοικητικές πράξεις που επιβαρύνουν τη γραφειοκρατία, οι οποίες θα περιγράφονται στη μελέτη που θα παραδοθεί στα τέλη του Ιανουαρίου.

Οι συναλλαγές των πολιτών και των επιχειρήσεων με το Δημόσιο θα αποσυμφορηθούν, καθώς έχει υπολογισθεί ότι ετησίως πραγματοποιούνται περίπου 50 εκατομμύρια επικυρώσεις αντιγράφων και απαιτείται μέσος χρόνος 3 λεπτά για την κάθε μία από αυτές. Απαιτούνται δηλαδή 2,5 εκατομμύρια εργατοώρες, 312.500 εργάσιμες ημέρες, 1.420 υπάλληλοι ανά έτος με αποκλειστική πλήρη απασχόληση σε αυτή τη δραστηριότητα, χωρίς να συνυπολογίζεται η ταλαιπωρία και η σπατάλη πόρων (χρόνου, χρήματος) για τους συναλλασσόμενους.

Λίστα
«Λουκέτο» σε 12 μικρούς φορείς

Σε οριστικό «λουκέτο» θα οδηγηθούν 12 μικροί φορείς του Δημοσίου με το νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, από τους οποίους θα οδηγηθούν σε απόλυση περίπου 200 δημόσιοι υπάλληλοι.

Στη λίστα των οργανισμών που θα καταργηθούν περιλαμβάνεται το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας που απασχολεί 134 υπαλλήλους και το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας που εργάζονται 64 υπάλληλοι.

Στην ίδια λίστα θα περιληφθούν και μικρά νομικά πρόσωπα τα οποία θα σηματοδοτήσουν την πρόθεση του υπουργείου να προχωρήσει σε καταργήσεις φορέων που δεν εξυπηρετούν δημόσιο σκοπό, όπως είναι ο Οργανισμός Κωπαΐδας, η Διεθνής Ακαδημία Ελευθερίας, το Εθνικό Ιδρυμα Μελετών Θεόδωρος Κολοκοτρώνης κ.ά.

Οι καταργήσεις αρκετών φορέων θα συνοδευτούν με μεταφορά των αρμοδιοτήτων στα υπουργεία ή στις περιφέρειες ενώ απολύσεις θα πραγματοποιηθούν σε υπαλλήλους ΝΠΙΔ που έχουν σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αορίστου χρόνου.

Οι μόνιμοι υπάλληλοι θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας για 8 μήνες λαμβάνοντας το 75% της αμοιβής τους και θα αναζητήσουν νέες θέσεις στο Δημόσιο για να τοποθετηθούν.

ΚΥΡ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ : Στόχος η ποιοτική αναβάθμιση


Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυρ. Μητσοτάκης, με το νομοσχέδιο που θα θέσει σε δημόσια διαβούλευση επιδιώκει να αλλάξει την ατζέντα για τις μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο, επικεντρώνοντας στην ποιοτική αναβάθμιση των κρατικών υπηρεσιών και στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων. Σε κάθε ευκαιρία τονίζει ότι η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων αποτελεί τη νέα μεγάλη πρόκληση της κυβέρνησης για την αναβάθμιση των κρατικών υπηρεσιών. Σε αυτό το πλαίσιο βάζει τέλος στην πρακτική να βαθμολογούνται με άριστα όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, προδιαγράφοντας ποσοστώσεις στη διαβάθμιση της βαθμολογίας σε αυτό το μεταβατικό στάδιο αξιολόγησης των υπαλλήλων.


Παράλληλα θέτει ως στόχο της κυβερνητικής πολιτικής την πάταξη της γραφειοκρατίας με διαρκή απλούστευση διαδικασιών στη δημόσια διοίκηση, προκειμένου να «χτυπηθούν» μικρές εστίες διαφθοράς, όπως έχει επισημάνει στο παρελθόν. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης υποστηρίζει ότι καμία αλλαγή στο Δημόσιο δεν θα έχει την αποδοχή της κοινής γνώμης εάν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις δεν δουν βελτίωση στις συναλλαγές τους με τις κρατικές υπηρεσίες, μειώνοντας την ταλαιπωρία που μεταφράζεται σε χρόνο και χρήμα.

Επιμέλεια : ΝΙΚΟΣ Β. ΤΣΙΤΣΑΣ
Αναδημοσίευση από ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου